Namngivning: min metod

Jag är mycket känslig för namngivning i källkod. Det kan gå så långt att jag sitter och tänker på namn en halv dag utan att "få något gjort" - eftersom jag inte hittar något ord som passar för begreppet ifråga.
   Just av denna anledning, att jag är så känslig för namngivning, försöker jag att "bortse ifrån" namn initialt, när jag löser ett nytt problem. Jag använder helt enkelt det första jag kommer på, för jag är 99% säker på att jag kommer att vara besviken på namnet om någon dag eller två. I och med att refactoring-verktygen i Visual Studio blivit så kraftfulla, är detta ett bekvämt arbetssätt som inte blockerar min utvecklingsinsats, och dessutom ger mig "rätt" namn i slutändan.
   Ett problem är fortfarande att publika APIer framförallt i gemensam kod och utilitybibliotek, kan ingå i flera olika solutions, och därmed är refactoring-verktygen verkningslösa. Därför är jag extra försiktig med att lägga till publika APIer i bibliotek - kanske först när koden använts någon månad i aktivt projekt, och känns "stelnad".
   För övrigt anser jag att refactoring ska heta faktorisering på svenska! För det är vad det är ..
image3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0