Jade Warrior

Jaha, så har jag sett Jade Warrior, det finsk-kinesiska kampsportseposet.

Har radas den ena sago/epos-klyschan efter den andra. Tyvärr identifierar jag mig inte med någon av rollfigurerna, så de blir bara dockor i ett animerat skyltfönster för mig, hur snyggt det än ser ut.

Sedan blir trovärdigheten låg när man försöker lura i mig att kineser på något sätt härstammar eller har något slags mystiska förkinesiska band till Finland. Finnar som talar kinesiska må väl existera, svårare att tro på är kineser som talar finska (på medeltiden typ), men allra svårast har jag för hammarsvingande finnar som slåss som kineser.

Ledsen Finland, men det här kan kineserna bättre än er, låt dem göra det.

image9

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0